با موزه های جدید ، یک سوسیالیست یک بار رسوا می خواهد میراث خود را نابود کند


کوئنکا ، اسپانیا – یک بار توسط Vanity Fair توصیف شد که “گتسبی برای دوران ریگان“اما تا همین اواخر ، زندگی روبرتو پولو مجموعه دار هنر کوبایی-آمریکایی آرامتر بود.

پولو ، مالی که کارش در قطارهای آمریکایی شامل یک رسوایی بزرگ تقلب در هنر بود که وی را به زندان انداخت ، اخیراً دوباره در مرکز اسپانیا ظاهر شد ، جایی که او ماه گذشته با یک بیماری همه گیر ویروس کرونا مخالفت کرد تا موزه ای را در شهر کوئنکا قرون وسطایی باز کند. در بالای تپه ، که به مجموعه او اختصاص یافته است. اولین فضای هنری وی در سال 2019 در تولدو ، شهری که زمانی میزبان دربار اسپانیا امپراتوری مقدس روم بود افتتاح می شود.

از نظر پولو ، این دو موزه که در کنار هم به عنوان مجموعه روبرتو پولو شناخته می شوند: مرکز هنرهای مدرن و معاصر کاستیا-لا منچا ، فرصتی برای تاسیس میراث فرهنگی و ترسیم خط به گذشته شطرنجی او هستند.

موزه های پولو در منطقه کاستیا-لا مانچا واقع شده اند و از توافق نامه بین مجموعه دار و دولت منطقه ناشی می شود. مقامات در ازای وام 15 ساله 445 موردی از مجموعه هنرهای مدرن و معاصر وی ، موافقت کردند که آثار را به نمایش بگذارند ، آنها را به ارزش حدود 425 میلیون دلار بیمه کنند و یک خانه خصوصی برای پولو در تولدو تهیه کنند.

پولو ماه گذشته در هنگام ارائه موزه به خبرنگاران گفت: “اسپانیا استعداد ویژه ای در ایجاد موزه های عمومی برای مجموعه های خصوصی دارد.”

یک پرتره بزرگ از پولو در ورودی موزه تولدو قرار دارد و پانل های توضیحی خلاصه ای از زندگی و دستاوردهای او از زمان تولد در هاوانا در سال 1951 تا حرفه مالی او است ، که در آن او به سیتی بانک کمک کرد تا یک بخش سرمایه گذاری در هنرهای زیبا ایجاد کند. متن آن را “اولین نوع خود در تاریخ صنعت بانکداری” می نامد.

اما هیچ اشاره ای به قسمت های سایه تر گذشته پولو نمی شود. پولو که زمانی در ایالات متحده به عنوان حامی اجتماعی و فرهنگی جشن گرفته می شد ، در سال 1988 از دادگستری فراری شد و هدف یک پرونده کلاهبرداری هنری 130 میلیون دلاری قرار گرفت. وی سرانجام در ایتالیا بازداشت شد و چهار سال در زندان به سر برد. پولو همچنین همسر دومنیکن خود ، روزا سوررو ، را که طلا و جواهراتی را که جمع کرده بود اما بعداً متهم به شرکت در پرونده کلاهبرداری شد ، طلاق داد.

پولو در هنگام ارائه موزه گفت: “زندگی من خطی نیست ، بلکه بورژوایی است.” “این داستان حقوقی 30 سال پیش اتفاق افتاد و من به حق فراموش کردن اعتقاد دارم.”

پولو قبلاً با میشل مورا ، فرانسوی ازدواج کرده است که دو دهه پیش دستیار وی شد. در حالی که توافق پولو با مقامات اسپانیایی وامی برای آثار هنری بود ، وی گفت انتظار دارد تولدو آخرین اقامت وی ​​باشد. وی گفت: “هدف من این است كه این آثار اسپانیا را ترك نكنند.”

موزه های پولو توسط یک بنیاد خصوصی اداره می شوند که بودجه سالانه 2 میلیون یورو یعنی حدود 2.4 میلیون دلار از دولت منطقه دریافت می کنند. قبل از عزیمت به تولدو ، پولو یک دهه را در بروکسل گذراند ، جایی که یک گالری هنری وجود داشت و به گفته رافائل سیرا ، مدیر بنیاد وی ، هنرمندان بلژیکی 40 درصد از مجموعه اسپانیایی پولو را تشکیل می دهند.

اما همچنین آثار هنرمندان مشهوری مانند واسیلی کاندینسکی ، ماکس ارنست و لازلو موهولی ناگی نیز وجود دارد. در موزه تولدو ، یک مجسمه برجسته از چوب و عاج رو به پنجره خلیجی مشرف به تاگوس ، رودخانه ای است که به دور شهر پیچیده است. این اثر “گروتسک III” از اسکار شلمر مجسمه ساز باوهاوس همچنین با قیمت 30 میلیون یورو با ارزش ترین کالای مجموعه پولو اسپانیا است.

پولو گفت که موزه های وی تنها بخش كمی از 7000 اثر وی را كه بیشتر آنها در انبار بودند به نمایش گذاشته است.

در واقع ، ردپای موزه وی در اسپانیا ممکن است افزایش یابد. در ماه اکتبر ، شهردار آلیکانته ، در شرق اسپانیا ، پیشنهاد داد ایجاد یک خانه سوم برای بخشی از مجموعه پولو.

موزه های اسپانیا از صنعت گردشگری حمایت کرده اند ، اما گسترش آنها موانعی را شامل می شود. با الگوبرداری از افتتاح موفقیت آمیز موزه گوگنهایم در بیلبائو در سال 1997 ، چندین شهر اسپانیا پروژه های مشابهی را امتحان کرده اند ، برخی از آنها هرگز به اتمام نرسیده اند یا تقریباً هرگز استفاده نشده اند.

برخی از دولت های منطقه و شهر زیرساخت ها را فراهم کردند ، اما برای تهیه آثار به نمایش درآمده به مجموعه داران خصوصی مراجعه کردند. یک موزه در کاسرس ، غرب اسپانیا ، در سال 2010 افتتاح شد ، به عنوان مثال مجموعه Helga de Alvear را به نمایش می گذارد. دیگری ، در مالاگا ، در جنوب ، بر نقاشی های اسپانیایی متعلق به کارمن Thyssen ، بیوه هاینریش فون Thyssen-Bornemisza ، بارونی متمرکز است ، مجموعه ای که یکی از موزه های اصلی مادرید را اشغال کرده است.

در تولدو ، کارهای پولو در صومعه سانتافه بازسازی شده به نمایش در آمده است. منطقه 1.2 میلیون یورو برای پذیرش مجموعه هزینه کرد. موزه کوئنکا، در یک کلیسای سابق ، به طور قابل توجهی کوچکتر است ، اگرچه مقامات امیدوارند که در نهایت این ساختمان به یک ساختمان بزرگتر منتقل شود. کوئنکا اکنون میزبان موزه ای اختصاصی از هنر انتزاعی اسپانیاییجمع آوری شده توسط فرناندو زوبل ، هنرمند و تاجر فیلیپینی.

اما همه در اشتیاق نمایندگان مجلس برای استفاده از بودجه عمومی برای ارائه مجموعه های خصوصی خارجی مشترک نیستند.

نوربرتو دوتور ، صاحب گالری بازنشسته ای که فضاهای خود را در مادرید و کاستیا-لا منچا اداره می کرد ، گفت: “من از آقای پولو بدم نمی آید ،” اما من نمی توانم بپذیرم و درک کنم که چگونه سیاستمداران ما می توانند این را به عنوان هدیه ارائه دهند. “

دتور افزود: “آنچه ما از سیاستمداران خود نیاز داشتیم ، یك مركز هنری منطقه ای بود كه به جای خرج كردن پول مودیان برای حمایت از یك مجموعه خصوصی ، تاریخ فرهنگی و هنرمندان خود را نشان می داد.”

آنجل فلپتو ، که در زمان امضای قرارداد موزه با پولو وزیر فرهنگ منطقه بود ، اذعان داشت که “برخی فکر می کنند تولدو و کوئنکا از قبل چیزی برای ارائه به بازدیدکنندگان دارند و داشتن موزه های بیشتر چیز زیادی نخواهد بود. ” اما او ادعا می کند که مجموعه پولو “یک شکاف مهم در هنر مدرن و معاصر اروپا ، نه تنها برای منطقه ما ، بلکه برای کل اسپانیا را پر می کند.”

فلپتو در مورد مشکلات گذشته پولو افزود: مشکلات حقوقی وی مدتها بود که گذشته بود و ارزیابی و توصیف آثاری که می تواند به ما ارائه دهد برای ما مهم بود.

اگرچه وی پس از خروج از زندان موفق به بازگرداندن مجموعه ای از آثار هنری شد ، اما پولو گفت که چیزی مانند ثروتی که یکبار به خود می بالید را پس نداده است و از لحاظ مالی از موزه های اسپانیا سود نخواهد برد.

او با لبخندی کنایه ای گفت: “من یک تاجر وحشتناک هستم”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *