جنرال موتورز می خواهد ماشین های الکتریکی بسازد. چین بر بازار تسلط دارد.


شانگهای – تجارت اتومبیل به یک مرحله حساس رسیده است – و به نظر می رسد چین در صندلی راننده است.

اعلامیه غافلگیرکننده جنرال موتورز در روز پنجشنبه مبنی بر اینکه این شرکت قصد دارد تا سال 2035 اتومبیل های بنزینی و دیزلی را از ناوگان خود حذف کند و همچنین اتومبیل های برقی را تحت پوشش نقشه راه موفقیت آمیز پکن قرار دهد. برای رسیدن به آنجا ، جنرال موتورز ، قهرمان ایالت در دیترویت و نمادی از قدرت صنعتی آمریکا ، ممکن است چاره ای جز اتخاذ فناوری خودرو و باتری نداشته باشد ، که در آن شرکت های چینی نقش اصلی را دارند.

به نظر می رسد حتی هنگام تنظیم بازه زمانی ، GM با سرعت پکن مطابقت دارد. همین سه ماه پیش ، سیاستمداران چینی تصویب کردند که اکثر اتومبیل های فروخته شده در چین باید تا سال 2035 برقی باشند.

مایکل دان ، رئیس سابق عملیات جنرال موتورز در اندونزی گفت: “در مورد برنامه های مربوط به وسایل نقلیه برقی خودروسازان جهان ، همه راه ها به پکن بازمی گردند.”

اینکه GM دقیقاً چگونه ظرفیت صنعتی خود را تغییر خواهد داد ، کاملاً مشخص نیست و این شرکت از اظهار نظر در مورد تأثیر سیاست پکن در برنامه ریزی این شرکت امتناع ورزید. وی در بیانیه روز پنجشنبه خود به چین اشاره نکرد.

شما مجبور نبودید چین بر بازار و ثبات سیاست نظارتی تأثیرگذار است تا تصمیمات مربوط به خودرو را از دیترویت تا توکیو گرفته تا ولفسبورگ آلمان تحت تأثیر قرار دهد.

چین در حال حاضر بزرگترین بازار خودرو در جهان است که یک سوم فروش جهانی را به خود اختصاص داده است. این بزرگتر از مجموع بازارهای خودروهای آمریکایی و ژاپنی است. جنرال موتورز و فولکس واگن بیش از بازارهای داخلی خود از طریق سرمایه گذاری مشترک در چین اتومبیل می فروشند.

اما نفوذ چین به تجارت اتومبیل های برقی نیز تسری پیدا می کند. پکن که نگران مشکلات آلودگی خود است و مشتاق ادامه رقابت در فناوری های آینده است ، مدتهاست که به صنعت خودروهای الکتریکی خود یارانه اعطا می کند. در زمان بحران مالی جهانی یک دهه پیش ، چین در حال حاضر به ناوگان تاکسی و سازمان های محلی محلی خود برای انتخاب هر مدل اتومبیل حداکثر 8800 دلار برای هر خودرو پیشنهاد می کرد.

امروزه چین پیشروترین تولید کننده باتری های بزرگ برای اتومبیل های الکتریکی است که به طور قابل توجهی بیشتر از بقیه دنیا تولید می کند. تا یک سال پیش ، مقررات چین استفاده از تأمین کنندگان باتری چینی را به جای رقبا عمدتا ژاپنی و کره جنوبی برای اتومبیل های الکتریکی فروخته شده با یارانه های چین الزامی می کرد. این امر شرکت های چند ملیتی را مجبور کرده است سفارشات عظیمی با CATL ، تولید کننده اصلی چینی ، ثبت کنند.

شرکت های چینی بر تولید جهانی موتورهای الکتریکی تسلط دارند. چین حتی در بسیاری از تولید مواد اولیه اصلی مورد نیاز اتومبیل های الکتریکی از جمله لیتیوم ، کبالت و مواد معدنی که به عنوان فلزات خاکی کمیاب شناخته می شوند ، تسلط دارد.

بزرگترین تولیدکنندگان اتومبیل جهانی در حال توسعه خودروهای الکتریکی در چین هستند. دایملر و تویوتا با تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی وارد همکاری مشترک گسترده ای شده اند. فورد موتور روز پنجشنبه اعلام کرد که فورد موستانگ ماچ-ای جدید خود ، پرپیچ و خم ترین اتومبیل نمایشگاه پکن در پاییز گذشته ، در چین و همچنین مکزیک تولید می شود.

تاکنون هیچ شرکت چینی خودروی برقی تولید نکرده است که بتواند برای تسخیر تخیل جهان با تسلا رقابت کند ، اگرچه یکی ، NIO در تلاش است. اما چین در این راه گام های زیادی برداشته است. قابل ذکر است که تسلا از یک سال پیش تولید خودرو در کارخانه ای در شانگهای را آغاز کرد.

یونشی وانگ ، مدیر مرکز انرژی و حمل و نقل چین در دانشگاه کالیفرنیا ، دیویس ، گفت: انتقال جهان به اتومبیل های برقی “براساس نقشه راه فناوری چین” است.

چین سعی در تعیین استانداردهای جهانی فقط برای خودروهای الکتریکی ندارد. این خودرو همچنین به سرعت در حال حرکت است تا تعداد زیادی از اتومبیل های خودران را تجاری کند ، این فناوری در کالیفرنیا توسعه یافته است. چین همچنین در تلاش است تا از طریق برنامه ریزی مستقر شده در کشور برای برقراری ارتباطات 5G تلفن همراه ، در زمینه اتصال خودروها به اینترنت پیشگام باشد.

وظایف دولت چین مستلزم نصب گسترده این فن آوری ها تا سال 2025 است. این امر شرکت های چینی و غربی را به سازگاری واداشته است.

هفته گذشته استفان ولنشتاین ، مدیرعامل فولکس واگن چین گفت: “از اینجا ، ما می بینیم که رانندگی خودکار و وسایل نقلیه متصل هوشمند دیگر فقط یک چشم انداز نیستند بلکه یک واقعیت نزدیک هستند.”

اعلامیه روز پنجشنبه جنرال موتورز شرط بندی طولانی مدت چین بر روی اتومبیل های الکتریکی را تأیید کرد. تنها چند سال پیش ، خودروسازان آمریکایی درگیر موتورهای بنزینی شدند. خودروسازان آلمانی گازوئیل هل می دادند. شرکت های ژاپنی بر روی هیبریدهای بنزینی – الکتریکی تمرکز کردند.

چین خودروهای الکتریکی باتری را انتخاب کرده است. در سال 2017 ، اعلام کرد که در حال از بین بردن سوخت های فسیلی خودروها تا یک تاریخ نامشخص است. بسیاری از افراد در این صنعت تردید داشتند.

ماری بارا ، مدیر اجرایی جنرال موتورز ، دو هفته بعد به شانگهای رفت و گفت در حالی كه جنرال موتورز قصد دارد اتومبیل های الكتریكی بیشتری را در جاده ها راه اندازی كند ، این شركت معتقد است كه مصرف كنندگان و نه دولتها باید تصمیم بگیرند كه چه زمانی خرید را متوقف كنند.

وی در آن زمان گفت: “من فکر می کنم وقتی مشتری به جای تعهد ، فناوری متناسب با نیازهای آنها را انتخاب می کند ، بهترین نتیجه را خواهد داشت.

چین رویکرد دیگری را در پیش گرفته است. با توجه به هزینه و پیچیدگی تولید اتومبیل های الکتریکی ، دولت اهداف بزرگی را تعیین کرده و برای کمک به شرکت های خود در دستیابی به آنها پشتیبانی کرده است.

در مورد صنعت خودرو ، لیو جینگ ، استاد دانشکده بازرگانی چونگ کنگ در پکن ، گفت: “مهمترین کار این است که دولت چه کاری انجام دهد.”

مانع بزرگ در حال حاضر فروش اتومبیل های برقی قیمت است.

این باتری برای ساده ترین زیرمجموعه های برقی ساخت چین فقط 1500 دلار هزینه دارد که به دلیل برد کم و متوسط ​​در واقع برای رانندگی در بزرگراه ها مناسب نیستند. اما این قیمت برای خودرویی با کارایی بالا مانند تسلا تا 12000 دلار است. قیمت موتورهای بنزینی در هر رده از اندازه و عملکرد خودرو معمولاً کمتر از نصف است.

هنوز هم ، هر سال هزینه باتری در سراسر جهان تقریباً یک پنجم کاهش می یابد. شرکت های چینی با پشتیبانی دولت مجلل کارخانه های بزرگ تولید باتری را در اعماق غرب چین ، به ویژه در استان چینگهای ، جایی که بیشتر لیتیوم برای باتری استخراج می شود ، ساخته اند. تولید انبوه مقیاس اقتصادی خوبی را به همراه داشته است.

چین همچنین پیشروترین تولید کننده موتورهای الکتریکی و طیف گسترده ای از سایر محصولات الکترونیکی در جهان است.

تلاش چین برای تسلط بر اتومبیل های برقی از سال 2007 آغاز شد. سپس ، ون جیابائو ، نخست وزیر وقت چین ، به طور غیر منتظره مهندس سابق آئودی ، وانگ گانگ را به عنوان وزیر علوم و فناوری انتخاب کرد. آقای وانگ که رئیس و مدیر مرکز مهندسی خودرو در دانشگاه تونجی در شانگهای نیز بود ، مدافع پرشور اتومبیل های برقی بود. وی از جامعه نظامی و اطلاعاتی چین که مدتها واردات نفت این کشور را به عنوان یک آسیب پذیری استراتژیک می دید ، حمایت شدیدی داشت.

در سال 2008 ، اولین سال مدیریت کامل آقای وانگ ، چین فقط 2100 ماشین الکتریکی ساخت. طبق گفته LMC Automotive ، یک شرکت داده مستقر در لندن ، تولید از آن زمان جهش کرده است و سال گذشته به 931000 رسیده است.

چین همچنین از شرکت های غربی کمک گرفت که در داخل کشور پشتیبانی چندانی دریافت نمی کنند. جنرال موتورز در سال 2011 موافقت كرد كه باتري و ساير فن آوري هاي وسايل نقليه الكتريكي را به يك شركت مشترك در چين با بزرگترين شركت خودروساز دولتي اين كشور ، شركت صنعتي اتومبيل شانگهاي منتقل كند.

در آن زمان ، دولت چین فشار شدیدی به تولیدکنندگان خودروهای خارجی برای انتقال فناوری اتومبیل های برقی به مشارکت های مشترک در چین وارد می کرد. چنین انتقال فن آوری – که شرکت های خارجی گاهی اوقات شکایت می کنند که مجبور هستند برای دسترسی به بازار بزرگ چین انجام دهند – به یک مشکل بزرگ بین واشنگتن و پکن تبدیل شده است. نقل و انتقالات توسط مقامات دونالد جی گزارش شده است. ترامپ ، رئیس جمهور سابق ، به عنوان یکی از دلایل شروع جنگ تجاری علیه چین است.

اکنون بسیاری از شرکت های چینی در حال پیوستن به ماشین الکتریکی هستند. خودروساز چینی ژجیانگ جیلی روز جمعه اعلام کرد که او و فاکسکان ، سازنده قرارداد آیفون و لپ تاپ های اپل در کارخانه های عظیم چین ، در حال مذاکره برای کمک به فارادی فیوچر در ایالات متحده در ساخت اتومبیل های برقی هستند.

در این پاییز ، آقای لیو از دانشکده بازرگانی چونگ کنگ گفت ، “شما سیل وسایل نقلیه الکتریکی را در همه جای بازار خواهید دید.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *